In 2020 overtrof het handelsvolume van de markt op Non Fungible tokens (NFT) 200 miljoen euro. Dat is een viervoudige stijging vergeleken met 2019. Deze tokens vertegenwoordigen een totale marktkapitalisatie van 275 miljoen euro en bestaan voornamelijk uit digitale tokenversies van kunstwerken, muziek, game- en verzamelobjecten. Dit blijkt uit een onderzoek van L’Atelier, een analytisch team van de Franse bankgigant BNP Paribas.
Bank wil producten op lange termijn
‘We kijken echt naar wat daar opkomt en proberen de strategische richting van BNP Paribas te formeren. Waarom is dit interessant voor een bank? Als je aan de meeste bankproducten denkt, zijn het eigenlijk langetermijnproducten. We moeten dus begrijpen hoe de wereld eruit zal zien, niet alleen over vijf jaar, maar over tien tot twintig jaar, gezien de opkomende technologieën en de sociaal-culturele veranderingen die we zien’, aldus Nadya Ivanova, COO van L’Atelier.
De onderzoekers schreven een diepgaande analyse van 140 pagina’s over NFT’s, samen met NonFungible.com. Hierin kijken ze naar wereldwijde marktactiviteiten en trends tot het maken van hoe je winst maakt met NFT’s, maar ook voorspellingen voor het huidige jaar.
Unieke tokens
NFT’s zijn net als elke andere cryptocurrency’s zoals bitcoin. Ze maken gebruik van transparante blockchain om te bewijzen dat de tokens schaars en soms zelfs uniek zijn. Dit kun je vergelijken met ruilkaarten, schilderijen of andere verzamelobjecten. Het grote verschil met bitcoin, is dat elke token uniek is en niet inwisselbaar voor elkaar. Bij bitcoin maakt het niet uit of je bitcoin a of bitcoin b hebt, ze zijn hetzelfde en vertegenwoordigen dezelfde waarde.
Veel winst
Ivanova legde uit dat de groei van de populariteit van NFT komt doordat er goede deals met grote merken zijn gesloten. Er zijn nu NFT’s op basis van het intellectuele eigendom van bekende merken als NBA, Nike, verschillende voetbalclubs en Formule 1. Wellicht weten de meeste sportverzamelaars niet wat NFT’s precies zijn, maar ze tonen wel interesse in deze digitale verzamelobjecten. Ze hebben de instelling van echte handelaren en verzamelaars.
Maar in tegenstelling tot zogenaamde meme-investeerders die investeringsbeslissingen nemen op basis van hype in plaats van de onderliggende fundamenten (hoi Dogecoin), kennen deze nieuwkomers de regels van het spel. ‘Mensen die we momenteel zien, profiteren echt van non fungible tokens. Vorig jaar zagen we voor het eerst portefeuilles en winsten in de honderdduizenden dollars. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat we daadwerkelijk de eerste miljonairs zien,’ zei Ivanova.
Passie is onbetaalbaar
Volgens cryptoart.io hebben 15 artiesten die hun werk op blockchain publiceren de mijlpaal van 1.000.000 dollar aan verdiensten al overschreden. Beeple staat bovenaan, met ruim 8 miljoen dollar aan inkomsten. Crypto-kunst, een van de snelst groeiende segmenten van het NFT-ecosysteem, explodeerde in oktober toen Christie’s een veiling organiseerde op ‘Block 21‘, een digitaal portret van Satoshi Nakamoto. Dit is de eerste keer dat een groot veilinghuis een blockchain-gerelateerd kunstwerk verkocht. ‘Block 21′ werd verkocht voor 131.250 dollar, 10 keer de geschatte waarde.
In de bevindingen van L’Atelier en NonFungible staat dat NFT’s niet alleen financiële waarde vertegenwoordigen, maar dat bezitters ook persoonlijk gehecht zijn. Eigendom van NFT zorgt voor contact met gebruikers en kopers die dezelfde passies delen, of het nu gaat om kunst of videogames.