blog

Enjin zorgt met blockchain in Minecraft voor handel in Ethereum assets

By 29 mei 2020No Comments

In de afgelopen tien jaar heeft Minecraft bewezen een van de populairste spellen ter wereld te zijn. Maandelijks spelen 126 miljoen mensen Minecraft en het spel is meer dan 200 miljoen keer verkocht. En vanaf nu kunnen blockchainassets geïntegreerd en gebruikt worden in Minecraft.

Blockchain in Minecraft

Enjin’s heeft een nieuwe, open-source EnjinCraft plugin gelanceerd. Hiermee kan de Java editie van Minecraft de functionaliteit van blockchain in de online werelden gebruiken.

Maar wat betekent dit? Je kunt een server starten waarop spelers hun Enjin wallet kunnen verbinden en gespecialiseerde blockchain-assets gebruiken, zoals wapens en tools. Spelers kunnen ook met elkaar handelen in coins binnen de Minecraft in-game interface, en hun eigen Enjin Coin en Ethereum balansen in realtime bekijken.

Financieel belang in het spel

Enjin lanceerde de EnjinCraft testserver afgelopen juli en liet zien wat er mogelijk was met blockchain binnen het spel. Vanaf vandaag is de plug-in en de open-source code beschikbaar gesteld voor alle Minecraft servers. In een blogpost noemde Enjin de testserver een prototype, terwijl de plugin het showroommodel is.

‘EnjinCraft is het begin van een nieuw tijdperk voor sandboxgames,’ zei Enjin oprichter Witek Radomski, in een release. ‘Spelers hebben nu een tastbaar belang in hun spelwereld, en eigenaren van servers kunnen nieuwe soorten verslavende ervaringen creëren door gebruik te maken van verzamelobjecten en items met schaarste en waarde in het digitale universum.’

In onderstaande presentatie wordt uitgelegd hoe de plug-in werkt en hoe je objecten en wapens kunt bouwen en importeren.

Beheerders worden beloond als miners

Het bedrijf bracht eerder DonationCraft uit, een Minecraft-plugin waarmee spelers geld kunnen doneren aan serverbeheerders. Volgens Enjin heeft DonationCraft tot nu toe 5,1 miljoen downloads en miljoenen dollars binnengehaald voor beheerders van servers.

Enjin heeft het potentieel van EnjinCraft laten zien met een actief project genaamd MyMetaverse, dat gebruik maakt van een aangepaste implementatie van de plug-in. De server laat spelers een Enjin-wallet koppelen door een QR-code te scannen die wordt getoond bij het invoeren van het spel, en vervolgens kunnen spelers in items, karakters,  en in de toekomst paarden oproepen voor eenvoudig transport.

De MyMeta Minecraft server is ook van plan om kavels toe te voegen die spelers kunnen kopen met tokens. Deze kavels kunnen zich ontwikkelen tot werelden en interactieve ervaringen. Plot eigenaren kunnen dan andere spelers tokens in rekening brengen om deze ontwikkelde ruimtes te bezoeken. Het klinkt erg vergelijkbaar met het op een blockchain gebaseerde spel The Sandbox, maar dan binnen de gevestigde, immens populaire wereld van Minecraft. Ook lijken bedachte implementaties al eerder gebruikt te zijn in Second Life.

Leave a Reply