Betalingsgigant Visa kondigt een nieuwe consultancy- en adviestak aan die klanten van het bedrijf moeten helpen om zich te navigeren door de magische wereld van cryptocurrency’s. De aankondiging van de wereldleider op het gebied van betalingen komt op het moment dat de crypto-industrie mainstream gaat.
Uit een recent onderzoek van Visa kwam bijvoorbeeld naar voren dat 94 procent van alle financiële-professionals ter wereld inmiddels bekend zijn met crypto.
‘Als klanten hun manier van investeren veranderen, waar ze hun bankzaken regelen en hun visie op de toekomst van geld, dan heeft iedere financiële instelling een crypto-strategie nodig,’ aldus Visa in de aankondiging. Het is bijzonder om te zien hoe een betalingsgigant als Visa nu vol in lijkt te zetten op crypto als onderdeel van de toekomst van de financiële industrie. Dat is een ontwikkeling die tijdens de vorige bullmarkt van 2017-2018 nog onwaarschijnlijk leek.
Consultancy Visa richt zich op breed pallet aan klanten
Het aanbod van de nieuwe consultancy-tak van Visa moet zich op een breed pallet aan klanten richten. Zo is het bedrijf van plan om partijen te adviseren over NFTs, maar ook om centrale banken te ondersteunen in hun zoektocht en onderzoek naar digitaal centralebankgeld. Om daarin stappen te kunnen zetten is het belangrijk om het hele ecosysteem te overzien en Visa heeft het idee dat ze daarbij kunnen ondersteunen.
‘We zien een significante verandering bij onze klanten dit jaar wat betreft de visie cryptocurrency’s. Ze zijn van een fase van ontdekken en experimenteren overgegaan in het daadwerkelijke bouwen van een strategie en product roadmap,’ aldus Claudio Di Nella, het hoofd van Visa Consulting & Analytics in Europa. Wat Visa op dit moment vooral ziet is de wereldwijde adoptie van crypto en de betalingsgigant kan het zich niet veroorloven daar niets mee te doen.
Ongeveer 40 procent van alle crypto-bezitters geeft in het eerder aangehaalde onderzoek van Visa namelijk aan te overwegen binnen 12 maanden van bank te wisselen indien hun eigen bank geen crypto-diensten ondersteund.
Met name het feit dat het om een tijdsbestek van 12 maanden gaat geeft aan dat er voor veel financiële instellingen haast geboden is. Het is aanhaken of afhaken geblazen en Visa kiest duidelijk voor het eerste.
Cryptomarkt blijft nog lang groeien
Uit het onderzoek van Visa blijkt dat de cryptomarkt nog lang niet klaar is met groeien. Met name vanwege het feit dat huidige bezitters van cryptocurrency’s aangeven van plan te zijn hun investeringen de komende tijd uit te breiden. Een derde van alle mensen die op de hoogte zijn van het bestaan van cryptocurrency’s geeft aan dat hun omgang met de industrie in het afgelopen jaar is toegenomen (35 procent).
Twee derde van alle bezitters verwacht in de komende 12 maanden het percentage van hun vermogen dat in cryptocurrency’s zit uit te breiden. Wat het percentage van de assets van de ondervraagden dat in crypto zit van 23 naar 27 procent brengt binnen één jaar. Zelfs de mensen die op dit moment nog geen crypto hebben, maar er wel over lezen en praten, geven aan te verwachten binnen 12 maanden 13 procent van hun vermogen in crypto te hebben.
De adoptie van bitcoin en andere cryptocurrency’s zit momenteel in een stroomversnelling en dat zorgt ervoor dat het steeds eenvoudiger wordt om erover te leren. Waar je 5 jaar geleden nog goed moest zoeken om sterke content te vinden kun je nu kiezen uit honderden podcasts, boeken en artikelen op het internet. Steeds meer mensen gaan om en dat zorgt ervoor dat partijen als Visa ook niet kunnen achterblijven.