Ook tijdens de corona-pandemie blijft China werken aan een Central Bank Digital Currency (CBDC), een digitale valuta die wordt uitgegeven door de People’s Bank of China (PBOC). 19 bedrijven worden uitgenodigd om de nieuwe digitale valuta uit te testen. Opvallend genoeg zijn er ook Westerse bedrijven te vinden op de lijst, waaronder Starbucks en McDonald’s. Dat blijkt uit een persbericht op het Chinese Chainnews (Gebruik Google Translate).
Lokaal getest rondom Peking
Volgens het persbericht wordt de CBDC van China eerst lokaal getest in Xiong’an New Area, het gebied rondom hoofdstad Peking. Daarvoor wordt er een bijeenkomst georganiseerd, bijgewoond door vertegenwoordigers van de Chinese centrale bank. Voor deze bijeenkomst zijn 19 verschillende bedrijven uitgenodigd, en Starbucks en McDonald’s staan dus ook op de lijst.
Ook werd vorige week bekend dat de Agricultural Bank of China een test-app heeft gelanceerd die betalingen met de nieuwe Central Bank Digital Currency ondersteunt. Op het moment van schrijven werkt de link die naar de app verwijst niet meer.
Een vertegenwoordiger van de PBOC aan het woord:
“Op de korte termijn zal de CBDC niet in grote aantallen worden verspreid onder het publiek. Ook zal het geld in circulatie niet worden aangetast, om inflatie te voorkomen.”
Winterspelen 2022 als doel
De komende jaren zal de digitale valuta van China grondig getest worden. De bedoeling is dat de CBDC grootschalig verspreid gaat worden tijdens de Winterspelen in 2022, die in China gehouden worden. Dat vertelde een vertegenwoordiger van de People’s Bank of China in een interview met de Chinese staatstelevisie.
Er is nog geen specifieke roadmap over het definitieve lanceren van de CBDC. Sommige bronnen noemen medio 2021 als mogelijke datum, maar een officiële planning van de PBOC laat nog op zich wachten.
Meer informatie over CBDC’s? Bekijk dan onze uitgebreide pagina over Central Bank Digital Currencies. Zo lees je dat er al verschillende landen zijn die beschikken over een CBDC: