Het kwartaalcijfersseizoen is weer begonnen op de beurs en gisteren was het de beurt aan Coinbase om hun cijfers van het afgelopen kwartaal te onthullen. Dat is interessant omdat de ontwikkeling van het grote Amerikaanse handelsplatform een goede weerspiegeling is van de wereldwijde adoptie van bitcoin en andere cryptocurrency’s.
Daarbij is het wat de adoptie betreft vooral interessant om te kijken naar het aantal geverifieerde gebruikers op Coinbase en de activiteit van die gebruikers. Al hangt de activiteit vaak samen met de volatiliteit van de markt. Het afgelopen kwartaal is het relatief stil geweest op de markt en dat zien we dan ook terug in de activiteit van de gebruikers en dus de omzet van Coinbase. Als laatste schijnen we ons licht op de interessante visie van Coinbase op NFTs, waarvoor ze een grote toekomst weggelegd zien.
73 miljoen geverifieerde gebruikers op Coinbase
Als eerste beginnen we met de meest indrukwekkende statistiek van het Amerikaanse handelsplatform. Namelijk de 73 miljoen geverifieerde gebruikers die het platform rijk is. Ten opzichte van het vorige kwartaal betekent dat een toename van 5 miljoen gebruikers. Maar het wordt pas echt indrukwekkend als we de cijfers van het begin van dit jaar en de jaren daarvoor erbij pakken.
Coinbase is opgericht in 2012 en daarna duurde het twee jaar voordat het in 2014 de mijlpaal van 1 miljoen geverifieerde gebruikers aantikte. Daarna sprong dit getal in 2015 naar 2 miljoen, ging het in 2016 naar 5 miljoen, telde het platform in 2017 13 miljoen gebruikers en stond de teller in 2018 op 22 miljoen. Daarna ging het relatief gezien iets langzamer met de beurs want voor 2019 noteerde het 30 miljoen gebruikers en in 2020 waren dat er 35 miljoen.
Eind 2020 ging de huidige bullrun van start en dat zien we dan ook meteen terug in de gebruikersaantallen van Coinbase. Gedurende het eerste kwartaal van 2021 sprong het aantal gebruikers naar 56 miljoen en inmiddels staat dat getal dus al op 73 miljoen mensen. Dat zijn al indrukwekkende aantallen, maar Coinbase legt de lat nog een stuk hoger voor zichzelf.
“We hebben in onze relatief korte bestaansgeschiedenis weinig aan marketing uitgegeven voor dit jaar. Momenteel zien we een enorme kans en willen we 1 miljard gebruikers bereiken,” aldus een woordvoerder van Coinbase tijdens het vragenuurtje. Dat doet het beursplatform onder andere met advertenties op YouTube, maar ook via samenwerkingen met de NBA, de grootste Amerikaanse basketbal-organisatie.
NFTs kunnen groter worden dan traditionele kant van de business
Tijdens het vragenuurtje kreeg de vertegenwoordiging van Coinbase uiteraard ook vragen over de NFT-marktplaats die ze gaan lanceren. Coinbbase NFT moet een peer-to-peer marktplaats worden waarbij het maken, kopen, tonen en ontdekken van NFTs makkelijker dan ooit is. “Net als hoe Coinbase miljoenen mensen op een makkelijke en betrouwbare manier voor het eerst in aanraking heeft gebracht met bitcoin, willen we nu hetzelfde doen voor NFTs,” aldus Coinbase op de eigen blog.
Tijdens het praatje rondom de presentatie van de kwartaalcijfers wordt duidelijk dat Coinbase een grote toekomst weggelegd ziet voor NFTs. “We zijn enorm enthousiast over NFTs. Dit zou groter kunnen worden dan de ‘fungible kant’ van onze business. We willen van Coinbase NFT meer een soort Instagram maken dan een pure marktplaats, zodat mensen hun favoriete kunstenaars kunnen volgen. Ook willen we NFTs eenvoudiger in gebruik maken.
Met de ‘fungible kant’ van de business doelt Coinbase op bitcoin en andere virtuele valuta. Fungibel betekent letterlijk inwisselbaar. Wat kenmerkend is voor geld. Iedere bitcoin is hetzelfde en inwisselbaar voor een andere bitcoin. Met NFTs is dat niet het geval en is iedere token uniek. Vandaar ook de naam Non Fungible Tokens. Coinbase verwacht dus dat deze markt nog weleens groter kan worden dan die van bitcoin. Wij moeten het nog maar eens zien, de hype rondom NFTs is immers pas net begonnen.